Drukāt    Aizvērt
11.Saeimas likumprojekta LP0137_0 virzība ...LP0137_2 (Sēde: 20.12.2012)

Nākamais darba kārtības jautājums - likumprojekts „Fiskālās disciplīnas likums”, otrais lasījums.

Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas vārdā - deputāts Jānis Reirs.

J.Reirs (VIENOTĪBA).

Augsti godātā priekšsēdētājas kundze! Godātie kolēģi! Strādājam ar likumprojektu Nr.137/Lp11.

Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija ir sagatavojusi otrajam lasījumam likumprojektu „Fiskālās disciplīnas likums”. Šis likumprojekts no pirmā līdz otrajam lasījumam ir mērojis ceļu gandrīz vai gada garumā. Un īpaši es gribētu atzīmēt Finanšu ministrijas pārstāvju Saksa un Kornas kundzes, kā arī Juridiskā biroja vadītāja Kusiņa kunga un Kozlovskas kundzes ieguldījumu, tāpat arī daudzu desmitu cilvēku, kuri stāv aiz šiem nosauktajiem cilvēkiem, darbu šī likumprojekta izstrādē un sagatavošanā otrajam lasījumam. Jo, kolēģi, kā jūs atceraties, likumprojekts pirmajam lasījumam tika iesniegts gada sākumā, pēc tam tika pieņemts Eiropas fiskālās disciplīnas līgums, un, gatavojot otro lasījumu, likums ir vairāk pieskaņots šim līgumam.

Īpaši gribētu atzīmēt arī komisijas pārstāvju darbu, visu politisko partiju pārstāvju darbu, kuri neatkarīgi no tā, kāda bija viņu attieksme pret šo likumprojektu, ļoti nopietni palīdzēja strādāt pie formulējumiem, un nu šis likumprojekts ir tapis. Tāpat gribu pateikt, ka par pilnvērtīgiem šī likumprojekta autoriem otrajā lasījumā mēs varam uzskatīt arī mūsu Saeimas redaktorus. Paldies arī viņiem!

Kolēģi! Ir saņemti 93 priekšlikumi.

1. - deputātu Dombrovska un Kalniņas-Lukaševicas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 2. - Juridiskā biroja priekšlikums. Ir daļēji atbalstīts un iekļauts 3. - komisijas priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 3. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 4. - Juridiskā biroja priekšlikums. Daļēji atbalstīts, iekļauts nākamajā - komisijas priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 5. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 6. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 7. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 8. - Juridiskā biroja priekšlikums. Daļēji atbalstīts, iekļauts 9.priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 9. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 10. - Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 11. - Juridiskā biroja priekšlikums. Ir daļēji atbalstīts un iekļauts 12. - atbildīgās komisijas priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 12. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 13. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. Arī 14. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 15. - deputātu Dombrovska un Kalniņas-Lukaševicas priekšlikums. Daļēji atbalstīts un iekļauts 16. - komisijas priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 16. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 17. - Juridiskā biroja priekšlikums. Ir atbalstīts, redakcionāli precizējot.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 18. - finanšu ministra Vilka priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 19. - deputāta Auguļa priekšlikums. Nav atbalstīts. (Starpsauciens: „Balsot!”)

Sēdes vadītāja. Deputāti lūdz balsojumu.

Lūdzu zvanu! Balsosim par 19. - deputāta Ulda Auguļa iesniegto priekšlikumu! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 35, pret - 48, atturas - nav. Priekšlikums nav atbalstīts.

J.Reirs. 20. - Juridiskā biroja priekšlikums. Daļēji atbalstīts un iekļauts 23. - komisijas priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 21. - Juridiskā biroja priekšlikums. Daļēji atbalstīts un iekļauts 23. - komisijas priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 22. - Juridiskā biroja priekšlikums. Arī tas ir daļēji atbalstīts un iekļauts 23. - komisijas priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 23. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 24. - Juridiskā biroja priekšlikums. Daļēji atbalstīts un iekļauts 25. - komisijas priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 25. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 26. - Juridiskā biroja priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 27. - deputātu Dombrovska un Kalniņas-Lukaševicas priekšlikums. Daļēji atbalstīts un iekļauts 39.priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 28. - Juridiskā biroja priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 29. - deputāta Auguļa priekšlikums. Nav atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti neiebilst... Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu zvanu! Balsosim par 29. - deputāta Ulda Auguļa iesniegto priekšlikumu! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 35, pret - 46, atturas - nav. Priekšlikums nav atbalstīts.

J.Reirs. 30. - Juridiskā biroja priekšlikums. Ir daļēji atbalstīts, iekļauts 32.priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 31. - Juridiskā biroja priekšlikums. Ir daļēji atbalstīts, iekļauts 32.priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 32. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 33. - deputāta Auguļa priekšlikums. Nav atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu zvanu! Balsosim par 33. - deputāta Ulda Auguļa iesniegto priekšlikumu! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 35, pret - 47, atturas - nav. Priekšlikums nav atbalstīts.

J.Reirs. 34. - Juridiskā biroja priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 35. - deputāta Auguļa priekšlikums. Nav atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu zvanu! Balsosim par 35. - deputāta Ulda Auguļa iesniegto priekšlikumu! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 33, pret - 46, atturas - nav. Priekšlikums nav atbalstīts.

J.Reirs. 36. - Juridiskā biroja priekšlikums. Ir daļēji atbalstīts, iekļauts atbildīgās komisijas 38.priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. Arī 37.priekšlikums ir daļēji atbalstīts un iekļauts tajā pašā - 38.priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 38. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 39. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 40. - Juridiskā biroja priekšlikums. Ir daļēji atbalstīts un iekļauts 42.priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 41. - Juridiskā biroja priekšlikums. Ir daļēji atbalstīts un iekļauts 42.priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 42. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 43. - Juridiskā biroja priekšlikums. Ir daļēji atbalstīts un iekļauts 44. - atbildīgās komisijas priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 44. - Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 45. - Juridiskā biroja priekšlikums. Ir daļēji atbalstīts, iekļauts 46. - komisijas priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 46. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 47. - Juridiskā biroja priekšlikums. Ir daļēji atbalstīts un iekļauts 48. - atbildīgās komisijas priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 48. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 49. - finanšu ministra Vilka priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 50. - Juridiskā biroja priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 51. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 52. - Juridiskā biroja priekšlikums. Ir daļēji atbalstīts un iekļauts 53. - atbildīgās komisijas priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 53. - Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 54. - finanšu ministra Vilka priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 55. - finanšu ministra Vilka priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 56. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 57. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 58. - deputātu Dombrovska un Kalniņas-Lukaševicas priekšlikums. Ir daļēji atbalstīts, iekļauts 39. - komisijas priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 59. - Juridiskā biroja priekšlikums. Nav atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti neiebilst.

J.Reirs. 60. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 61. - deputāta Auguļa priekšlikums. Nav atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti lūdz balsojumu.

Lūdzu zvanu! Balsosim par 61. - deputāta Ulda Auguļa iesniegto priekšlikumu! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 33, pret - 50, atturas - nav. Priekšlikums nav atbalstīts.

J.Reirs. 62. - deputāta Pimenova priekšlikums. Nav atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Uzsākam debates.

Vārds deputātam Igoram Pimenovam.

I.Pimenovs (SC).

Cienījamie deputāti! Sveicinu jūs vēlreiz! Mans 62.priekšlikums attiecas uz likumprojekta 10.pantu, kurš ir atslēgas pants visai likumprojekta saprašanai. Tas ir saistīts ar Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas 63., 64. un 66.priekšlikumu, tāpēc izmantošu savu tūlīt skatāmo priekšlikumu arī kā ieganstu minēto priekšlikumu vērtējumam. Tas ir gana svarīgi, tāpēc lūdzu Saeimai dot man iespēju runāt sešas minūtes, palielinot debašu laiku par vienu minūti uz tā laika rēķina, kuru piešķir Kārtības rullis otrajai uzrunai.

Sēdes vadītāja. Vai deputātiem ir iebildumi? (No zāles: „Lai runā!”)

Deputātiem nav iebildumu. Lūdzu, jūs drīkstat runāt sešas minūtes! (No zāles dep. A.Bērziņš: „Cik maksā viena minūte?”)

I.Pimenovs. Paldies.

Ir jāteic, ka likumprojekts tiešām ir krasi izmainījies uz labāko pusi salīdzinājumā ar pirmajā lasījumā pieņemto tekstu. Tas notika tāpēc, ka gan opozīcijas deputātu pretenzijas bija uzstājīgas, gan ļoti precīzi bija Saeimas Juridiskā biroja norādījumi, kuru nozīmi likumprojekta sakārtošanā grūti pārvērtēt.

Arī Finanšu ministrijas attieksme pret savu likumprojektu bija radoša un pretimnākoša. Matemātiskā formula, kura apmulsināja deputātus, ir aizstāta ar paskaidrojumu. Likumprojekts ir papildināts ar diviem jauniem paskaidrojošiem pantiem, bet galvenais, manuprāt, ir tas, ka 11.pants ir ievērojami papildināts ar atkāpēm no budžeta bilances nosacījuma. Piebildīšu, ka atkāpe ir iespējama, ja ir ieviešams produktīvs valsts mēroga publisko investīciju projekts, kura kopējais finansējuma apjoms nav mazāks par 0,5 procentiem no iekšzemes kopprodukta. Turklāt var būt vairāki tādi projekti.

Tomēr likumprojektā ir palikušas arī apstrīdamas lietas. Paskaidrojumu prasa budžeta izdevumu pieauguma nosacījums 13.pantā, kurš ir ieviests ar 66.priekšlikumu. Vienkāršā, vaļsirdīgā atsauce tajā uz Eiropas Padomes regulu neizskaidro neko par šo nosacījumu, un tāpēc 66.priekšlikumu atbalstīt nevar.

Jo vairāk izkristalizējas likums, jo vairāk šaubu izraisa fiskālās disciplīnas vērtēšanas galvenais kritērijs, proti, valdības budžeta vispārējā strukturālā bilance.

Kas tas ir - strukturālā bilance?

Tā ir nominālās budžeta bilances, par kuru ziņo Valsts kase, un šīs nominālās bilances tās daļas starpība, kas rodas, ja ekonomikas attīstība novirzās no normālās vai potenciālās attīstības, tas ir, ja sākas uzplaukuma vai lejupslīdes cikls. Līdz ar to strukturālā bilance tiek aprēķināta kā nominālās bilances attīrīšana no cikliskā komponenta.

Šo cikliski koriģēto bilanci valdība piedāvā izmantot taupības politikas pamatojumam. Sākotnēji to piedāvāja starpvaldību fiskālās disciplīnas līgums, kuru Saeima šogad paklausīgi ratificēja, un tagad to izdarījis arī Ministru kabinets. Taču šī metode ir visai šaubīga.

Kāda ir tās būtība?

Tā izriet no diviem aprēķiniem - no potenciālā, normālā IKP aprēķina un no to budžeta ienākumu un izdevumu noviržu aprēķina, kas parādās uzplaukuma vai lejupslīdes dēļ. Gan viens, gan otrs aprēķins ir matemātiskās modelēšanas rezultāts. Šīs analīzes dati tiek pārvērtēti katru gadu. Šīs metodoloģijas piemērošanas rezultātā Latvijas 2006.gada budžets, pēc Eurostat datiem, tika aprēķināts 2007.gadā - tātad gadu vēlāk - kā sabalansēts. Bet jau 2009.gada aprēķins nodemonstrēja 2006.gada strukturālo bilanci, kas bija lielāka par 3 procentiem. Tātad budžets, kurš šodien var būt aprēķināts ar proficītu, pēc dažiem gadiem, sekojot šim likumam, var izrādīties par deficīta budžetu, bet atšķirība starp sabalansētu budžetu un aizliegto budžetu ar deficītu ir tikai 0,5 procenti no IKP. Tas nozīmē, ka, pieņemot lēmumu šodien... aprēķināto, it kā pārbaudīto... pēc dažiem gadiem nāksies atzīt, ka lēmums netika pieņemts pareizi, bet būs jau par vēlu. Attīstība jau būs piebremzēta.

Tātad budžets... Tas nozīmē, ka mehāniski nostiprināt likumā metodoloģiju, kura tagad tiek piemērota šajā likumprojektā un kuru zinātnieki izmanto analīzei, vienkārši nedrīkst.

Tātad, cienītā priekšsēdētājas kundze, ņemot vērā likumprojektā izdarītos uzlabojumus, es atsaucu savu 62.priekšlikumu, bet sakarā ar to, ka dažas jaunas normas ir nepamatotas vai nepietiekami aprakstītas, aicinu deputātus vēlāk neatbalstīt 63., 64. un 66.priekšlikumu, kuros šīs normas ietilpst.

Paldies par jūsu uzmanību.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Debates slēdzu. Tātad priekšlikums ir atsaukts un nav balsojams.

J.Reirs. Jā, kolēģi, es komisijas vārdā gribētu... Te izskanēja viena frāze, ka tika paklausīgi pieņemts starpvaldību fiskālās disciplīnas līgums. Gribētu komisijas vārdā nedaudz paskaidrot šī līguma un likuma attiecību tapšanu.

Latvijas valsts jau iepriekšējās Saeimas laikā nolēma veidot Fiskālās disciplīnas likumu un nostiprināt šo sistēmu konstitūcijā un tāpēc deleģēja no katras frakcijas pārstāvjus darbam Finanšu ministrijas darba grupā (tajā piedalījās arī Pimenova kungs), lai meklētu risinājumus, kā šo likumu pieņemt un šīs fiskālās disciplīnas idejas nostiprināt konstitūcijā. Un nav mūsu vaina, ka Eiropa ir nonākusi līdz šīm atziņām gadu vēlāk, nekā mēs to izdarījām, un ka mēs sākām strādāt agrāk pie šī likumprojekta. Līdz ar to runa par paklausīgu starpvaldību fiskālās disciplīnas līguma pieņemšanu nevar būt, jo praktiski mēs jau pieņēmām to lietu, ko mēs paši bijām sākuši risināt. Un paldies žurnālistiem, kas šodien man atgādināja to, ka Latvija sāka darbu pie šiem dokumentiem agrāk nekā Eiropa.

Tātad 62.priekšlikums ir atsaukts.

63. - Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Ir nepieciešams balsojums, jo Pimenova kungs lūdza šo priekšlikumu neatbalstīt.

Tātad lūdzu zvanu! Balsosim par 63. - Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas iesniegto priekšlikumu! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 51, pret - 23, atturas - 6. Priekšlikums ir atbalstīts.

J.Reirs. 64. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Arī par šo priekšlikumu Pimenova kungs lūdza balsojumu. Lūdzu zvanu! Balsosim par 64. - Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas iesniegto priekšlikumu! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 50, pret - 30, atturas - 2. Priekšlikums ir atbalstīts.

J.Reirs. 65. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 66. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Par šo priekšlikumu Pimenova kungs lūdza balsojumu. Lūdzu zvanu! Balsosim par 66. - Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas iesniegto priekšlikumu! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 50, pret - 23, atturas - 7. Priekšlikums ir atbalstīts.

J.Reirs. 67. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 68. - Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 69. - Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 70. - Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 71. - Juridiskā biroja priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 72. - Juridiskā biroja priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 73. - finanšu ministra priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 74. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 75. - Juridiskā biroja priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 76. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 77. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 78. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 79. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 80. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 81. - deputātu Dombrovska un Kalniņas-Lukaševicas priekšlikums. Ir daļēji atbalstīts un iekļauts 86.priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 82. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 83. - deputātu Dombrovska un Kalniņas-Lukaševicas priekšlikums. Ir daļēji atbalstīts un iekļauts 86.priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 84. - Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 85. - deputātu Dombrovska un Kalniņas-Lukaševicas priekšlikums. Ir daļēji atbalstīts un iekļauts 86.priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 86. - atbildīgās komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Uzsākam debates. Vārds deputātei Zandai Kalniņai-Lukaševicai.

Z.Kalniņa-Lukaševica (RP).

Godātie kolēģi! Es domāju, ka šajā vēlajā pēcpusdienā mēs esam pelnījuši kādu devu arī pozitīvas nots. Šodien mēs pārsvarā esam debatējuši „pret” vai arī aizstāvējuši kādu neatbalstītu priekšlikumu, bet pašlaik es gribētu teikt, ka 86.priekšlikums, izveidojot trešo nodaļu „Fiskālās disciplīnas uzraudzība”, ir lielisks piemērs ražīgai un veiksmīgai sadarbībai starp mums kā priekšlikuma sākotnējiem izstrādātājiem, Finanšu ministriju un arī Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju.

Ja drīkst, es atgādināšu pavisam īsi, ka, balsojot par šo likumprojektu pirmajā lasījumā, mēs to konceptuāli atbalstījām, jau tobrīd sakot, ka tas ir jāpapildina ar Fiskālās disciplīnas padomes izveidi, un arī iesniedzām atbilstošus priekšlikumus šajā likumprojektā. Un tagad kopīgā darbā ir panākta vienošanās. Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas 86.priekšlikums, kurš iekļauj arī virkni manu un deputāta Vjačeslava Dombrovska priekšlikumus, paredz izveidot Fiskālās disciplīnas padomi kā funkcionāli neatkarīgu un koleģiālu institūciju, kas tiks izveidota šī likuma ievērošanas uzraudzībai.

Šai padomei tiek deleģēta virkne funkciju, lai tā uzraudzītu fiskālo nosacījumu ievērošanu, valsts fiskālās politikas ilgtspēju un arī sagatavotu fiskālās disciplīnas uzraudzības ziņojumu, kā arī veiktu virkni citu lietu.

Un man šķiet visumā simboliski, ka ir paredzēts, ka šī Fiskālās disciplīnas padome, strādājot tajā sešiem pastāvīgajiem locekļiem, mainīsies ar tādu intervālu - ik pa trim, un šis modelis, kādā veidā notiks Fiskālās disciplīnas padomes locekļu maiņa, ir pārņemts no Satversmes tiesas, paredzot, ka nevienu brīdi nebūs tā, ka Saeima uzreiz visus locekļus var nomainīt. Turklāt šāda politiski neatkarīga institūcija strādās ilgāk par Saeimas darbības periodu, un arī tad tajā tiks nomainīta puse locekļu, bet otra puse - pēc laika. Un es domāju, ka šāda neatkarīga kompetenta un uzticama institūcija fiskālās disciplīnas jautājumu izšķiršanai būs ļoti svarīga mūsu valsts tālākajā attīstībā. Un, tāpat kā mēs nereti vēršamies Satversmes tiesā, lūdzot izšķirt kādu konstitucionālu jautājumu, tā arī šinī gadījumā, valstī izveidojot šo Fiskālās disciplīnas padomi, būs viena patiešām uzticama institūcija, pie kuras vērsties dažreiz ar jautājumiem un kuras ziņojumus uzklausīt.

Protams, šinī gadījumā Saeima vienmēr pieņems galīgos lēmumus par budžetu, bet gan Saeimas deputātiem, gan sabiedrībai vienmēr būs pieejams uzticams, neatkarīgs vērtējums par valsts fiskālo situāciju, par piedāvātā budžeta fiskālo atbilstību izvirzītajiem mērķiem. Un tā tiks nodrošināts, ka, arī mainoties valdībām, kāda īstermiņa mērķa dēļ nevarēs tikt mākslīgi paaugstinātas budžeta ieņēmumu prognozes vai izdarītas kādas citas manipulācijas.

Līdz ar to ir tiešām prieks par mūsu sadarbību, un, šobrīd nobalsojot „par” likumprojektu otrajā lasījumā, mēs jau būsim tajā iestrādājuši Fiskālās disciplīnas padomes izveidi.

Paldies, kolēģi! (RP frakcijas un frakcijas VIENOTĪBA aplausi.)

Sēdes vadītāja. Paldies.

Debates slēdzu. Es saprotu, ka deputāti atbalsta komisijas viedokli par 86. - Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšlikumu.

J.Reirs. Jā, kolēģi, es vēlreiz gribu pateikties visiem deputātiem un visām atbildīgajām amatpersonām par iesaistīšanos šā likumprojekta problēmu risināšanā, un it īpaši šī fiskālās disciplīnas uzraudzības nodaļa bija smags jautājums sākumā, jo bija ļoti atšķirīgi viedokļi - no „vispār nav vajadzīga” līdz „vajadzīga ar pilnu darba slodzi visiem sešiem cilvēkiem”. Tagad praktiski šis risinājums ir normāls, un es uzskatu, ka politiķa vienīgais ierocis, instruments un vēl nezin kas cits ir tikai diskusijas un debates, jo tikai diskusiju rezultātā mēs varam panākt jebkuras pozitīvas izmaiņas, jebkuras reformas.

Tātad 86. - Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 87. - Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 88. - Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 89. - Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 90. - Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 91. - deputātu Dombrovska un Kalniņas-Lukaševicas priekšlikums. Ir daļēji atbalstīts un iekļauts 92.priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

J.Reirs. 92. - Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. 93. - finanšu ministra priekšlikums. Ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

J.Reirs. Kolēģi, visi priekšlikumi ir izskatīti. Lūdzu apstiprināt likumprojektu otrajā lasījumā.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Lūdzu zvanu! Balsosim par likumprojekta „Fiskālās disciplīnas likums” atbalstīšanu otrajā lasījumā! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 54, pret - 1, atturas - 34. Likumprojekts otrajā lasījumā atbalstīts.

Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu trešajam lasījumam.

J.Reirs. 2013.gada 14.janvāris.

Sēdes vadītāja. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš - 2013.gada 14.janvāris.

Paldies.

Izvērst Oriģinālais dokumenta saturs
Savērst Oriģinālais dokumenta saturs

LP0137_2.htmLP0137_2.htm

Start time: 19.08.2017 1:04:36 After doc accessing: 19.08.2017 1:04:36 After doc formatting: 19.08.2017 1:04:36 End time: 19.08.2017 1:04:36 Doc created: 07.01.2013 13:26:21 Doc last mod: 07.01.2013 13:36:10 Doc manual: